10 lutego 2011

Surówka z jarmużu

Czy ja już pisałam, że surówki z jarmużu są pyszne? No nie pisałam, za to było coś zupełnie odwrotnego, uznałam surowy jarmuż za mało atrakcyjny dla podniebienia. Moja pierwsza surówka powstała z myślą o wpisie goscinnym u blogowej koleżanki Zieleniny (klik klik), ale się nie udało. Jarmuż mimo iż marynowany w dressingu i potraktowany jak trzeba okazał się gumowaty, ciężki do przegryzienia. I trzeba było przekonać się na własnej skórze, że jak piszą wszędzie, że jarmuż do surówek ma być przemrożony, to nie zgrywać mądrzejszego od reszty świata i posłuchać większości. No cóż, czasami trzeba wydać się głupkiem by stać się mądrzejszym. I tą mądrością dzisiaj dzielę się z Wami: JARMUŻ DO SURÓWEK MUSI BYĆ PRZEMROŻONY, do zup już niekoniecznie, robiłam zupę z jarmużu przed przymrozkami i wyszła niezła (klik klik). W opcji dla niecierpliwych, jeśli będziecie mieli chęć na jarmuż przed przymrozkami- można posiekany zamrozić w zamrażarce po prostu.

surówka z jarmużu

Wracając do surówek, jest jeszcze kilka ważnych rzeczy jeśli chodzi o jarmuż: powinien być dość drobno posiekany oraz przemacerowany w marynacie. Warto po dolaniu dressingu wmasować go rękoma w liście jarmużu. Dodatkowo surówka czy sałatka powinna być zrobiona na kilka godzin przed konsumpcją a najlepiej jak postoi w lodówce przez noc. Smak takiej surówki dojrzewa, a liście jarmużu marynując się w towarzystwie oliwy, soku z cytryny i soli stają się bardziej miękkie i nabierają odpowiedniego smaku.
Jeszcze jedno, na koniec tego przydługiego wpisu: surowy jarmuż nie będzie smakował każdemu, nawet tak potraktowany jak napiszę niżej, trzeba po prostu lubić zieleninę :)
Podstawą takiej surówki jest oczywiście jarmuż i dressing, dodatki dowolne, mogą być owoce, ziarna, orzechy, ja dodałam paprykę cebulę i orzechy włoskie.

surówka z jarmużu

Składniki
ok 10 średnich liści jarmużu
5 łyżek oliwy z oliwek
3 łyżki soku z cytryny
2 ząbki czosnku sól
1 średnia czerwona papryka
1 średnia czerwona cebula
2 spore garście orzechów włoskich (uprażonych na suchej patelni i połamanych)

Wykonanie
Jarmuż płuczę i zanurzam w dużej ilości zimnej wody, zostawiam na ok 20 min by go odpiaszczyć. Wytrząsam nadmiar wody, odcinam i odrzucam główne nerwy, a listki drobno siekam. Do oliwy wciskam przez praskę czosnek, rozcieram, dodaję sok z cytryny, polewam miksturą jarmuż, sypię kilka szczypt soli i nacieram listki marynatą (jest to dość istotne). Wstawiam do lodówki w zamkniętym pudełku na kilka godzin, najlepiej na noc. Dodatki (pokrojoną paprykę, cebulę i orzechy) dodałam następnego dnia, by było co pochrupać ;), mieszam, dosmaczam solą jeśli potrzeba. Gotowe, smacznego!


Oceń przepis:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz